Ofte stilte spørsmål

Dersom leveransen uteblir oppfordrer vi til å vente med å ta kontakt til etter kl. 12.00. Vi har ingen faste leveringstider da ruter kan bli justert, og sjåfører kan byttes internt. Av ulike årsaker dukker det også opp forsinkelser. Vi legger ut informasjon om eventuelle forsinkelser i Forhandlerportalen. Vi jobber kontinuerlig med å bedre informasjonen rundt dette.

Logg inn i Forhandlerportalen øverst på siden.

Om du får flere publikasjoner enn du er fakturert for, er dette ett avvik som skal reklameres på Manko-siden. Om du f. eks har fått 23 KK, men er fakturert for 10, så skriver du at mottatt antall er 23. Du blir da belastet for 13 KK når du bekrefter dette. Du får returrett på publikasjonene som du fikk for mye.

Dersom du får publikasjoner som du ikke er fakturert for i det hele tatt, skal det reklameres på disse nederst på Manko-siden. Da gjør man som med tilleggsretur og fyller in publikasjonsnummer og utgivelsesnummer og antall blader mottatt. Du får returrett på bladene og de vil dukke opp på tellelisten.

Logg inn i Forhandlerportalen øverst på siden

Dersom sjåføren ikke har tatt med returen, kan dette skyldes:

  1. At returen ikke er klargjort eller ferdig pakket til transportøren kommer. Dersom dette ikke er tilfelle vil sjåføren la returen stå.
  2. Returen skal settes klar til henting nøyaktig der dere mottar leveransen. Dersom den står et annet sted vil sjåføren ikke hente retur.

Dersom du mener at alle punkter ovenfor er fulgt til punkt å prikke men allikevel har retur stående som sjåføren ikke har hentet, ber vi deg ta kontakt med kundeservice.

Dersom du ikke har fått tellelisten, kan du ganske enkelt skrive ut returregistreringssiden for uken som mangler telleliste via Forhandlerportalen. Velg retur fra hovedmenyen og velg deretter returuken som du ønsker utskrift på. Vær også oppmerksom på at dersom det er avvik fra papirtellelisten og den elektroniske tellelisten, er det sistnevnte som er korrekt og skal følges.

Logg inn i Forhandlerportalen øverst på siden.

Gjenglemt retur godkjennes hvis du sender den innen to uker. Titler fra tidligere uker pakkes og merkes med ukens retur.

Til venstre på hovedsiden i Forhandlerportalen er det en oversikt over registrerte og ikke registrerte returuker. Dersom en returuke er registrert, vil det dukke opp et beløp samt antall esker registrert og hva esken er merket med. Helt til høyre finnes en lenke «Endre». Trykk på denne. Da får du opp ett nytt vindu hvor du kan endre antall esker eller returmerkelapper. Trykk lagre.

Logg inn i Forhandlerportalen øverst på siden.

Det er viktig å sørge for at antall kolli blir registrert før sjåfør skanner, men dersom returuken fortsatt ligger tilgjengelig i Forhandlerportalen kan du registrere antall kolli.

Gjør den ikke det, ta kontakt med kundeservice.

Logg inn i Forhandlerportalen øverst på siden

Returmerkelapper skal bli levert sammen med blader/bøker. Hvis de uteblir fra leveransen gjør du følgende:

Under fanen Faktura / Kvitteringer i Forhandlerportalen kan du skrive ut returmerkelapper dersom du mangler disse. Velg riktig år, uke og trykk på knappen som heter ”Vis returmerkelapp”. Åpne filen og godta sertifikatet om nødvendig. Når du har skrevet dem ut, kan du feste dem på retureskene som vanlig med teip eller lim. Merkelappene er unike. Husk å ikke bruke samme kollinummer på flere esker.

Logg inn i Forhandlerportalen øverst på siden.

Logg inn i Forhandlerportalen øverst på siden.

Du kan bestille tape under min side. Det tar ca 14 dager før dere mottar tapen.

Dersom kundeforholdet med Bladcentralen er over, skal alt av blader og bøker tas ned fra hyllene og sendes i retur. Dersom bladene og bøkene blir solgt til neste eier, er dette på eget ansvar.

Returen kommer på faktura en uke etter at BC har telt opp returen. Siden oppdateres hver mandag.

Under fakturakopi/kvitteringer, er det et kvitteringsarkiv på høyre side. På siste faktura finner du informasjon om hvilken returuke som kommer på neste faktura.

Logg inn i Forhandlerportalen øverst på siden.

Informasjon om retur oppdateres hver mandag og finnes på forsiden når du har logget på.

Hvis du ikke finner informasjonen her kan du finne informasjon på siden Fakturakopi / Kvitteringer i Forhandlerportalen. Her er det et kvitteringsarkiv på høyre side der dukan søke opp kvitteringer innenfor en gitt periode og velge om du vil se returkvitteringer, mankokvitteringer eller andre kvitteringer.

Logg inn i Forhandlerportalen øverst på siden.

Under fakturakopi/kvitteringer i Forhandlerportalen kan du etterbestille bøkene fra Månedens Bestselgere. Bestillingene som er lagt inn før torsdag, blir pakket og sendt uken etter.

Logg inn i Forhandlerportalen øverst på siden.

Hvis du ønsker å få tilsendt mer eller mindre av en eller flere publikasjoner, kontakt kundeservice.